söndag 28 december 2014

Sovrum




(bilder privata)

Passade på att fota sovrummet när jag är hemma själv och är förkyld! Vi har valt att tapetsera med en diskret randig tapet ända upp i nock. De som tapetserade var väldigt skeptiska men jag stod på mig, jag ville ha en ombonad känsla och det blev precis som jag hoppades. Det är inte så vanligt här i Sverige att man tapetserar ända upp i nock men i t e x England så möts man nog inte av samma skepticism som här hemma. Vi passade även på att bygga en garderobsvägg som sväljer mycket prylar och som dessutom är en jätterolig koja när man är liten. Kakelugnen fungerar men eldas endast i en gång om året och det är på julaftons morgon, en tradition vi haft nu i några år. Annars är det sällan man vill ha det så varmt i sovrummet men den är ju även ett smycke som heter duga. Som sängbord har vi hittat två små byråer i gustaviansk stil med marmorskiva och bänken är faktiskt ett hemmabygge. Jag hade några udda stolar som var på väg till tippen men tyckte om benen så mycket att jag, med lite hjälp av min man, gjorde om stolarna till en bänk som jag klätt med linnetyg och satt några möbelspik vid varje ben. En detalj som jag tycker gör mycket för känslan är elementskydden. Det har vi satt i varje rum där elementen är synliga och de är så mycket vackrare än ett modernt element. Jag gillar en blandning av antikviteter och moderna möbler och är en riktig "sucker" för detaljer. "God is in the details" är ett citat från Mies van de Rohe om jag inte missminner mig och jag tycker att det stämmer så bra. Därför har vi nu även bytt ut samtliga eluttag och lysknappar till sådana som passar huset bättre och det gör mycket större skillnad än man tror!
Dags att vila om man ska klara av ett nyårsfirande om några dagar...

// Ki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar