torsdag 8 januari 2015

Kontraster, balans och harmoni!

Vardagsrum- Junibacken




















Ett litet kollage av bilder ifrån vardagsrummet med lite smått & gott – några av mina inspirationskällor vad gäller inredning och en close-up på vårt soffbord, en gammal koffert som jag hittat i en lokal antikaffär och som har en massa fina gamla etiketter som vittnar om den historia som följer med en sådan här möbel. Det är en av de sakerna som jag älskar med antikviteter – att de har en historia att berätta som jag gärna lyssnar på genom att omge mig med dem. Jag tycker också att de ger en trygghet och tyngd till interiören. Tillsammans med några modernare inslag kan man skapa kontraster som i sin tur ger balans och harmoni, precis som inom många andra områden. Jag tycker att det gäller lika mycket vid t e x matlagning som livet i stort. Utan kontraster så blir en middag ganska tråkig och utan kontraster i livet så tröttnar man ju ganska snabbt. Vi behöver kontraster för att må bra och för att finna en balans och harmoni och detsamma gäller för inredning, tror jag.
När det gäller kontraster i inredning så kan man ju både jobba med belysning, material, strukturer, mönster, färger, gammalt & nytt e t c för att hitta en balans som man mår bra av och trivs i. Igår beställde jag några grafiska tryck, på tal om kontraster som ska hänga i både hall och arbetsrum och foton kommer när de hänger på plats. Jag har även börjat hänga upp min stråhattssamling i trappuppgången. Jag ser mig inte själv som en samlare men av någon anledning så har jag köpt stråhattar på diverse olika ställen och som blir vackra minnen ifrån t e x en resa. Enklare att med sig hem också :)... Så kanske får jag titulera mig samlare ändå och på nästa resa blir det ett av minnena jag tänker ta med mig hem!

// Ki

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar