onsdag 4 februari 2009

Bagarebarn...


(bild lånad från Matton.se)

Ja, bilden är inte enbart upplagd för att de är SÅÅÅÅÅÅÅÅÅ söta!! Den har lite relevans till bloggen och till mitt liv också. Jag har ju lovat att berätta historien om vårt hus och det var så här allt började....
År 1903 byggdes vårt hus med tillhörande bageri och uthus åt systrarna Mathilda & Amanda, av deras far Gustav Svensson. De bakade i den stora stenugnen (som fortfarande finns kvar i bageriet) och sålde sina bakverk i en liten butik som låg i vårt nuvarande matrum. Kunderna var de tågresenärer som hoppade av vid grannhuset som var stationshus. Det är svårt att tänka sig idag att vår lilla by var en blomstrande liten järnvägsknut med bagerier, kaféer, butiker, smedjor etc, etc... MEN ibland när man står uppe på glasverandan och blickar ut eller när man går längs grusvägen som löper längs med den gamla järnvägsbanken så får man en känsla av att det är sekelskiftet 1900. Jag skulle ge vad som helst för att få vara med en enda dag och få se hur det var då!
Bara EN dag!
Forts. följer..........


2 kommentarer:

  1. Heeeej! Då gör jag ett nytt försök...:) Verkligen fin blogg! Du är superduktig! Ni måste ha det jättefint hemma!:) Hoppas allt är bra med er...såklart får vi se till att träffas snart!:) Alltför sällan nuförtiden...annat var det förr hihi! :)
    Ha det bra så hörs vi snäckan! Kramis

    SvaraRadera
  2. Åhhh har äntligen hittat din blogg det var verkligen inte lätt, den är superfin.

    Tack för i fredag, jag gillar verkligen dessa tjejkväller ett väldigt bra initiativ av oss. puss puss

    SvaraRadera