söndag 25 januari 2009

Rum nr.1


Till skillnad från de flesta andra renoveringsbloggare så skriver jag min blogg delvis i dåtid. Vi har i nuläget redan renoverat en hel del, då vi bott i huset i 5 år redan MEN... vi är långt ifrån färdiga. Så fr.o.m. nu så följer en blandning av renoveringshistoria, steg för steg, med lite nutida inlägg om renovering, inredning färg o form!



Det första rummet vi renoverade var vårt blivande sovrum. ( se bilden)



För att få större rymd och mer ljus så rev vi två sk. kattvindar som löpte längs rummets båda långsidor. På så sätt så fick vi även in ljuset från de små fönsterna som fanns i garderoberna. Det är alltid svårt att avgöra vad man ska spara och vad man ska förändra i ett gammalt hus men det känns som att ju mer man renoverar, ju enklare och ju mer funktionellt vill man ha det.... Ett resultat av alla de timmar man lagt på att försöka räta upp och fixa till, antar jag! Ni som har varit i samma sits känner kanske igen er?



Ialla fall, trots att vi var nybörjare på renovering så fick vi tillslut ihop ett rum... Se nedan:






Ovanför det vanliga fönstret sitter ett gammalt halvmånefönster, men eftersom det inte fanns plats för fönstret på utsidan av fasaden så har vi bara fällt in det i väggen och satt i spegelglas. Det är förvånansvärt många som tror att det är ett riktigt fönster! Med spottarna som lyser uppåt så får man illusionen av ännu mer luft och rymd. Något man ständigt får kämpa med i gamla hus!

Sängmöblerna är tillverkade med avtagbar tygklädsel, dels för att kunna tvätta, men också därför att jag med åren lärt mig ( även min sambo:) hur ofta jag vill förändra! Med en vit bas kan man enkelt förnya inredningen med hjälp av tyger, mattor etc.. Tyg är ett fantastiskt inredningsverktyg som samtidigt som man kan knyta ihop en miljö på ett prisvärt och enkelt sätt också kan byta ut efter säsong, årstid, eller varför inte humör!

Genom att använda samma färgskala på tyger men olika struktur och mönster kan man enkelt få en enhetlig och harmonisk miljö som ändå lever....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar